sábado, agosto 08, 2015

Los andilis del'agua: El pilón del Cordel de Barbañu

Quien sigui las huélligas delos passus ganaerus polas Vegas Baxas se llevará chascu tras chascu. El misteriu está en que el Plan Badajoz, comu tantas otras cosas dela nuestra estoria, s'encargó de arramplal con ellu. I si no hue bastanti con ellu, las corrientis del modernismu delos últimus 20-30 añus arrancó pilonis, brocalis i norias a trocu de echal cimentu i barriás monótonas por cima.
Sitiu del pilón dendi el "vuelu americanu" ena metá del caminu
 Sin embargu, el Montiju es un casu estrañu en tola comarca, precisamenti pol bel respetau quasi que tola arquitetura ganaera del alreol. Lo mesmu pozus nuevus comu los del Valle o el delas Eras, que los pilonis delos abrevaerus más viejus se conservan desperdigaus al reol del cordel.
Vista dela parti del pilón diendu parriba
 En el cachu vá dendi la charca los Bueyes, ogañu dissecá, por detrás dela picina, hallamus un descansaeru del cordel encontramus unu delos pilonis con brocal.
El pilón
 El conjuntu está compuestu dun pilón de cantería de granu bastu i un brocal quairau de mampostería i ladrillu al estilu d'otrus brocalis con noria que ya conocemus dela zona esta.
Rebaxi en una delas lanchas de granu
 El pilón, verdaeru conteneol de vidrius i latas, tien una piquera d'aliviu debaxu i un rebaxi ena parti superiol, sigún vemus enos retratus.
Estau del brocal dispués dela retificación
 El brocal que está enteramenti revestíu i cegau. La boca está tapá i recubierta, lo mesmu que las parés. Presenta dos pergañus de ladrillu i baldosa, gracias polo que agora se puei aprecial un pocu los materialis del brocal. Por cima del cimentu aparecin pintás i rayonis delos críus çaleandu el ya de por sí brocal.
Materialis dela paré del brocal
 Pola parti d'arriba se vein entovía dos delos tornillus d'agarri dela noria cona que devía de sacal-si agua pal pilón. Enque no cuentu con testimonius oralis que recuerdin aí una noria, seguramenti la tendría pola propia estrutura del brocal i la conseña delos tornillus. Estu lo ajunta a otrus pilonis comu el de Torre-Mayor que ai junta el cimenteriu, de brocal con noria pequeña i pilón.
Conseña del tornillu de noria
Al reol está el sitiu prantau con escobas, chopus, acipressis i otras prantas. El pisu conserva angunus cachinus de bel estau enrollau junta el brocal. En sí es un sitiu agradabli, junta uertus i parcelas al lau del puebru, peru que no goza de respetu nengunu delos propius montijanus, siendu una esterquera palos botellonis i los desoficius delos moçanconis. El brocal está pinturraqueau i varias lanchas de granu del pilón tamién. En el 2009 arrancarun dallí las papeleras quasi sin estrenal. Paeci mentira que conos añus que lleva el pilón aí hincau i dispués d'apreparau i retificau pal vesitanti, el andarín o el ciclista, sea la falta de respetu i de concencia estórica las que hagan d'ellu una esterquera. Se trata duna delas pieças del passau que sobrevivierun al urbanismu sin barajeu, una pequeña parti dela estoria ganaera del Montiju conas sus ferias guapas i el tragín de resis del'Alcáçava alos novillerus de Guadiana... Pa respetal ai que conocel.

No hay comentarios: