martes, diciembre 23, 2014

El verdaeru infiernu de Val-dela-Calçá

Quandu desconocemus la estoria dun sitiu es faci marrá-la enos rétulus, enas obras, ena mentación, enas referencias. Essu passa en el mi puebru, ondi mesturan el nombri las charcas i las riveras i regatus. Es la condena delos puebrus que pierdin la estoria i encima son de hechura moderna, comu lo es Val-dela-Calçá.

Corrientimenti vienin mentandu una charca que hue adecentá pala pesca, pala parti del Puente Roto, la Charca'l Infierno. Sin embargu, los viejus del puebru i los mapas más antiguus concidin en que essa es la Charca las Yeguas. Lú, óndi está la Charca'l Infierno? Essistió anguna ves? Se confundi la CHG, los pescaoris, los mapas?

Mapa del INC dela zona descrita (1949)
 La referencia más antigua que ei encontrau se trata dun mapa de 1949 hechu pal INC que es ata agora del pranu más compretu en toponimia i más fiel ala sitación delas Vegas Baxas enantis dela hechura del puebrus.
La Quebrá Arenosa, agora desagüi
 En essi mapa está asseñalau el caminu de Talavera al Montiju, que ya venía asseñalau en otru anteriol, del 1933, o comu vien esti el que vá ata la Calçá Romana. El caminu ya hechu pista se conserva quasi que tol tramu, dendi las graveras junta'l Muro ata la Quebrá Arenosa. El siguienti tramu es el que está en el puenti nuevu ata la Calçá, peru d'essi, ya palraremus otru día.
El vau la Quebrá Arenosa
 Essi caminu conserva el destraci antiguu dendi'l vau la Quebrá Arenosa. D'esti vieju vau entovía puei aprecial-si el desnivel del caminu con relación al canal que passa renti del tol caminu. La quebrá s'aprecia menus porque muchus crein que es un desagüi, peru en verdá era una quebrá natural que desaguava ena Charca'l Infierno.
El caminu de Talavera al Montiju
 El caminu passandu el tramu de vaus (ai un otru vau más palantri d'otra quebrá, peru ya quasi que ni se destingui) ya vá derechu direción sul-ponienti ata abocá en el Muro, enos hoyancus dela gravera.
La Vega'l Infierno
 Cerca del caminu va paralelu siempri la Quebrá Arenosa i otra quebrá más chica que no apareci el nombri, ata moril ena Charca'l Infiernu.
El Regato'l Infierno
 Agora sin agua, más lindón con acirati que un regatu, se aprecia por cima la vega del propiu regatu i la caxa del regatu al norti delas graveras.
El Regato'l Infierno dendi un bancal
 Un tramu antis dela charca, la caxa s'enancha i prencipia a tenel más umidá i fusca, barruntandu la presencia dela propia charca.
La Charca'l Infierno
Hiziendu un recó la balsa d'agua s'aprecia claramenti, reteniendu agora las aguas de riegu i la lloveriza, enque nunca sabemus quándu volverá a correl el'agua pol Infiernu.

La razón del topónimu, bastanti común por Estremaúra, quiciá se halli pola hondura del terrenu antiguamenti. Devemus de pensal que agora el términu del puebru está mu llanu por estal hechus los bancalis delas parcelas, peru enantis de passal las tragillas se vedrían cerrinus, quebrás, hoyancus i regatus. Mos quea muchu que aprendel del nuestru puebru, sin perdel nunca la huélliga del terrenu, ondi los que dan por desagüis eran regatus de ranas i los que son agora parcelas que s'alagan con una poca d'agua eran lagunas i charcas.

No hay comentarios: