domingo, septiembre 14, 2014

Los andilis del'agua: El vau de Lurianilla

Al norti de Pueblu-Nuevu, más pallá del Alcheí, siguiendu el caminu vieju de Talavera a Morantes, encontramus entre las dehesas del Cinchu i Cabeça-Ruvia un antiguu vau.

Sitación, sigún el vuelu americanu
La lindi es la rivera de Lurianilla (entovía enos mapas modernus reza comu Lourianilla) i que vien corriendu dendi las sierras de San Pedru. Enos mapas antiguus apareci por essa parti asseñalaus un hornu de cal i una huenti. El hornu no me vagó de buscá-lu (las tardis ya no dan tantu de sí), peru la huenti que estuvi bandeandu cona becicleta tola orilla no hui escapás de dal con ella. Ai mucha çarça i fusca de ribera... en el casu de que no l'aigan derrotau, puei que esté enos bardalis de renti'l caminu.
El vau
La rivera está seca de manera entrebolá. Ai cachus andi está el'agua estancá i otrus sin agua nenguna, de tolas hormas, no lleva corrienti en veranu. El vau está en un sitiu un quantu-quantu más alçau, peru en iviernu  corri porcima el'agua sigún s'aprecia ena vegetación dal lau.
Lurianilla con una poca d'agua
Rollus del pisu
El passu no tien las grandis lanchas ni passaeras d'otrus vaus que ei vistu, namás quean los rollus del hondón. Quiciá que por no sel mu grandi la corrienti que llevi esta rivera en tiempu metíu en agua.

Cancela aburría entre dambas fincas




El caminu si qué tien guácharas i regateras de passal por aí las correntías que ajorran dendi los cerrus de Cabeça-Ruvia a desagual allí.
Caminu diendu pal Cinchu

Caminu pa Cabeça-Ruvia
El lugal no puei sel más chocanti. A un lau dela rivera, los frutalis delos regueríus se destiendin por tolos cerrus junta'l canal del Montiju: ala derecha dela rivera, la dehesa tradicional estremeña.
Enzinal de Cabeça-Ruvia

Bellotinas

Enzinal con pastus secus
Hazi sensación el cambiu tan broncu que ai dun lau a otru de Lurianilla. Enas Vegas Baxas cuesta creel que un día el paisagi huera tal que assina, tó enllenu de enzinas, alcornoquis, chaparrus, xaras, coscojas, etc... i agora namás que esté la quadrícula delas parcelas con el polvu delas curas i los surcus derechus.

No hay comentarios: