sábado, agosto 10, 2013

Los andilis del'agua: El camino Villar del Rei

Saliendu delas Vegas Baxas, de chopetón, s'espetan los olivaris, los enzinaris i la dehesa. La muación del paisagi es repetinu, desapartandu-lu alas vezis una cequia, un canal, una rivera o un regatu. Al otru lau del reguedíu, el mundu pareci que se quea estancu: las vacas braman polas desanas o s'abruzan enos fonchis, mentris que las enzinas enretortás suportan los 40 graus dandu colol alos pastus amarilluchus.

Mapa dela parti pedaleá
 El caminu que llevava de Talavera a Villar del Rei era largu, atravessandu dehesa i más dehesa, por secarralis imensus. Era la vía que tenía que seguil dendi los puebrus dela sierra del norti pa procural la vía de tren, ya que la estación de Talavera era andi moría esti caminu.
El Pesquero
Sahurdas
 Peru comu es impossibli correl esti caminu enteru embaxu del sol d'agostu i porque está tupíu de fusca, namás vedremus parti del caminu, sigún mos lleva a él dendi Novelda pol caminu'l cortiju las Monjas. Lo primeru que se destaca ala derecha son los edificius del Pesqueru, finca eterna que abarca dendi Guadiana ata Val-Mojau pola que passan importantis riveras comu l'Alcáçava o Guerrero.
 Varias costrucionis dela finca comu sahurdas i casillas ván esperdigandu-si pol caminu entre enzinas i alcornoquis.
El camino las Monjas
 El caminu las Monjas es largu i desigual, con cachus buenus de pista i otrus hozaus polos regatus que se saltan, hiziendu que los baxus i los vaus estén con pieras i bochis.
Charcu
Aguas-Branquillas
 Ata tres regatus lo atraviessan ata llegal al cruzi con el caminu de Villar del Rei. Delos dos primerus no ei síu escapás de verigual el nombri: son regatus que cargan en iviernu i primavera i ván corriendu dehesa abaxu por Val-Mojau, la Enzinosa i las Monjas delas muchas minas que sirvin d'abrevaerus.
 El tercel regatu es el de Aguas-Branquillas que es el que trai agua, mesmu en veranu i que tien nacencia pa Val-de-Sequera, ya en el términu de Villar del Rei. Por cogel ena su caxa las aguas de algotrus regatuelus más chicus llega a moril ala rivera de Guerrero con bastanti caudal, mesmu en veranu.
Puenti sobre'l regatu de Aguas-Branquillas
 El passu antiguu por Aguas-Branquillas no se conserva: lo que vemus ogañu es un puenti nuevu i que por causa dela fusca no se puei vel el passil o las pieras.
El camino Villar del Rei
 Endispuesinu está el cruzi con el caminu que ajorra dendi Villar del Rei. La parti que s'adrenta ena hesa pareci un caminu de sesmu, estrechandu-si polas fincas i la fusca.
El vau ena rivera de Guerrero
 Peru es la parti que ahila pala estación la que mos interessa, pos de ná que ajorramus mos topamus el vau pol que s'atraviessa la rivera de Guerrero. El sitiu á de sel un vau mu antiguu pos la su sitación está bien estudiá: vemus cómu el caminu passa en una parti alta dela rivera, precisamenti enantis de cogel las aguas del regatu de Aguas-Branquillas, de má que está duranti muchus mesis secu o con charcus enas partis más hondas. En veranu namá se vei el fondón de piera entre arvus de ribera i enzinaris. Es unu delos pocus vaus conservaus enas Vegas Baxas i que está tal qual. En otrus endilgus conocimus el delos Limonetes pol caminu a Malpartía i el del'Alcaçava, Alcaçavilla i el de Guerrero pola cañá delas Bardocas.
Guerrero secu
Forrajal
 Seguimus pabaxu atravessandu las tierras del'Atalaya con destensus forrajalis cosechaus conos conocíus pola parti esta comu pivus de reguedíu. Enque la parti esta apareça comu un secarral es sitiu de mucha agua i preva d'ellu son las dozenas de regatus, minas, chavarconis i fonchis que se vein polas fincas. Contribúi a ellu el passu cercanu del canal de Montiju, que surti las Vegas Baxas peru tamién estas tierras altas que tienin enas parcelas del Alcheí o Novelda frutalis, maís o tomatis. Peru esti viági mos amus interessau namás pola parti de secanu, que es la que mejol testimoniu mos puei dal de cómu estavan las Vegas Baxas enantis del Plan Badajoz.

El camino Villar del Rei
 Pol caminu arenosu i de subibaxas vemus algunus cortijus i vaquerías dela parti de Cabeça-Ruvia. En ellus se puein aprecial costrucionis curiosas de ladrillu i piera de granu en el suelu que no atinu a verigual la su función.
Costrución de ladrillu
 Esta vaquería tenía retinta, con la tableta pola parti d'ahuera que asseñalava la denominación Ternera de Extremadura i dendi logu que sitiu mejol no puein tenel pa criá-las. Tienin dehesa, pastus i agua ata tempral-si i el ambienti no está tan envarbascau comu más abaxu ena vega por causa delas curas.
Vaquería. En el suelu s'aprecian murus de piera.

Palomeu
 En essi mesmu caminu arreparamus en un cachu andi se descubrin pieras duna vieja calçá. Es compricau sabel el origin, si romanu o moru, peru sí se vei que esti era caminu vieju de comunicación, muchu enantis de estal hecha la estación de Talavera. Que es calçá lo endica que el suelu está más upau, se hundi alos laus i se vein pieras pranas acolocás. Amás el cachu que poemus vel enos retratus s'aprecia que es del anchón dun carril i está al lau del caminu modernu.
Calçá

Detalli calçá
Las Vegas Baxas guardan muchus secretus que entovía no están enos librus d'estoria i que, desgraciámenti, por culpa del Plan Badajoz ya tampocu mos quea la conseña siquiera. Con una poca de suerti i huerça enas piernas se puei destraçal las lineas dela nuestra estoria chica mentris que mos gozamus del paisagi i dela naturaleza i la arquitetura.

No hay comentarios: