martes, julio 10, 2012

Los andilis el'agua: pozus i norias (2a parti)

El veregel Las Vegas Baxas susprendi al caminanti, que, almiraítu, prencipia a entendel cómu son más numerosus los caminus el'agua que los hechus pa andal.

Esti viagi vos traigu otru par de costrucionis de La Puebla, que es ondi más materialis i restus poemus encontral ala vista.
Alberca
 Lo primeru que dimus a vel vá a sel un albercón de ladrillu que está junta La Cabrilla. No teneis que olvial que esti tipu de costrucionis se hallan siempri al passu de regatus i riveras. En La Puebla, siguiendu La Cabrilla i El Calienti, en Talavera, Los Limonetis, en La Roca, La Troya, etc. Esta alberca está en un lexíu, al norti del puebru, a escassinus metrus de La Cabrilla i del cascu urbanu.
Alberca i embaxu arbañal
 Se trata duna alberca grandi, con hechura de ladrillu colorau embarrau con cal. Ca lau está orentau pa un puntu cardinal, estuviendu el pozu pa ponienti i una pozetina con borcín de desagüi a salienti. El estau de conservación l'alberca es bastanti buenu, desquitandu las pestis que ain endientru.
Conseña'l brocal el pozu
 No poemus dizil lo mesmu del pozu i la noria, delos que namás quean la conseña del sitiu ondi estuvu antañu. Uvu de sel arregru al modelu delos dela zona, quairau con pila, sigún se puei más o menus destinguil enos restus. Ciertamenti lo uvun de cael i cegal por mó d'estal cerquina las casas, más en estas dos últimas décadas, ondi la calli Cabrilla (que era la más cercana que passava pallí) se arroeó de muchas callis nuevas que se destiendin agora junta la propia carretera de Montiju i el centru salú.
Pareón
 No mu largu l'alberca, siguiendu un lindón de ladrillu, se vein unus murus de ladrillu nuevu junta otrus de ladrillu vieju. No sé qué crassi costrución púu avel aína, peru ya namás quea esti muru i con añidíu modernu. 
Lancha de granu
 Pola parti d'atrás, nel cachu vieju, ai una lancha de granu políu que á de sel dela entrá d'una las casas de ricus de La Puebla, pos era costumbri ena arquitectura tradicional delas casas grandi de señoritus i d'algunus labraoris grandis ponel ala puerta una lancha de granu.


El Calienti
 La segunda costrución d'agua que vos pongu es un pozu de noria que se encuentra pala parti delas uertas. Por allí passa El Calienti, que enos mapas antiguus reza comu el arroyo de Los Baldíos, peru que tien categoría de cañá o charcu i la genti lo conoci comu El Calienti. Comu vía prencipal, está junta'l antiguu caminu'l molinu de Coca. Curiosamenti, el arranqui d'esti caminu es el única cachu que entovía se conserva, pos los regueríus i el urbanismu án acabau con el caminu que diva pala Dehesa Barbañu, ata el molinu de Los Coca (pendienti d'envestigal i decumental). En esta parti ain varius pozus i unu d'ellus con noria (peru essu sedrá otru capítulu). El d'oi, es un pozu delos que mejol conservaus está, que s'alça delantri duna urbanización, solitariu, a pocus metrus dun vau por cima El Calienti.

Pozu
 Es de brocal quairau, con varius compartimientus adientru i con pila. No ei poíu vel conseña de alberca denguna.
Detalli granu
 Pola parti dembaxu sirvin dos pieras largas de granu acanalás i polías, seguramenti repuestas i cogías d'algún abrevaeru antiguu.
Enganchi noria
 Ena parti d'arriba se puein vel los tornillus andi diva cogía la noria, dela que tapocu quean restus, i algunus cachus desluzíus ondi dexa vel-si el ladrillu colorau dela su hechura.
Interiol pozu

Pila


Está polo craru que la presencia de tantas norias enos puebrus viejus de Las Vegas Baxas mos lleva a pensal la importancia que tuvun los sistemas de riegu que truxun los antiguus musulmanis que anduvun en estas tierras sigrus i sigrus. Los sistemas de uertas de Montiju, La Puebla o Talavera, las norias, las canalis, los molinus o mesmu los produtus que siguin entovía ogañu a prantal-si (frutalis i ortalizas), mos asseñala la huerça almenistrativa i de aprovechamientu'l terrenu que tuvun los antiguus.

No hay comentarios: