lunes, marzo 12, 2012

Limpia'l molinu (Fasis I i II)

En viendu que'l acessu derechu al molinu harineru de Val-dela-Calçá sigui entovía cerrau polos çarçalis, m'enliau a limpiá-lu un quantu-quantu. 

Ya vos palré d'esti molinu ai unus mesinus i el reol que avía que echal ata llegal a él sin queal-si engarranchau o perdel anguna pierna en baxu el barru.

Ei vistu que ain otras dos vereas que van más derechas, sin necessiá de tanta retortuña. Una d'ellas es la que gastan los pescaoris i vá derecha ala parti de salienti del molinu, ondi s'enhalla la pesquera. L'otra es la verea original, que es la antigua i que vá derecha andi está el molinu. Esta última es la que ei aterminau limpial.
Entrá caminu'l molinu
En baxandu el bancal por un cibrantu no mu en prunu i colos pisalis hechus se llega a una calva chiquina. Ala mesma entrá está la conseña dun murinu de ladrillu del que ná sé.

Vistas del molinu dendi la calva
Çarças en el momentu la limpia
Entrá al molinu
Ai que andal mu aguzau de vista pa atinal con el molinu, pos está totalmenti incultu pola fusca. En estuviendu las çarças mediu secas ogañu es capás de ábati vél-si el muru de ponienti i cachinu del techu.

Ala gocha, ena mesa calva, entri ucalitus nuevus tuerci la verea que da al molinu.

Esta entrá va derechamenti ala puerta'l molinu, orientá al norti. No averán más de 4 o 5 metrus, peru ogañu estava toa ençarçalá de má que ni la fachá se poía vél polo cerrau que estava sigún s'alvierti enos retratus.


Cimientus paré
Ena curvina que has la verea, justu andi ai un desnivel, al renti del suelu se vein los cimientus d'otra paré, quizá más rezienti i que puea sel d'anguna engarilla. 

La primel fasi de limpia consestía en limpial toa essa verea. La dividí en dos cachus: enantis i endispués del desnivel. La primel parti, que diva dendi la calva ata la curva estava más crara, pos tenel pocas çarças nacientis dientru la mesma vera i sel la huerça dellas recolgantis. La segunda parti era la más compricá ata llegal ala puerta. Está cuajaíta de çarças. No dessageru quandu digu que avía más de 2,50 m de çarçalis enreaus colas ramas los ucalitus i no se poía vél ni el sol. 

Segundu tramu dispués de poal
Namás limpial i hazel un passaízu entre las çarças era capás de vél-si la fachá i alguinu dela puerta. La primel fasi era poel acedel al molinu dela manera más derecha sigún el andil original: lo qual se concedió.

Fachá enantis dela limpia
Fachá dispués de poal


















La segunda fasi era limpial quandu menus la fachá i el lau de ponienti. Pa llegal al lau de ponienti era mestel poal la metá derecha la fachá que tamién estava cerrá de çarças i potroneras d'ucalitus.

Tamién dividí el trebaju en dos cachus: el correspondienti ala fachá i el correspondienti al lau. La parti la fachá estava no mu cerrá, enque por sel çarças nuevas s'engarranchavan más. Comu no tenía çachu, no púi descuajal más que las çarças nuevas i las que tenían menus raís.
Lau de ponienti
Paré de ponienti














La parti'l lau estava menus cerrá de çarças peru con abondancia de tronconis secus i taramas que era mestel desapartal pa poel passal. Cuya suspresa m'estuvu en viendu los arquinus pondi salía el'agua, unu descobiertu, unu pola metá i otru enterrau o quasiqué. Esti lau era el únicu que no poía vél-si por no tenel passu i estal incultu entre los tronconis. Ni dendi l'orilla d'enfrenti era capás de vél-si. Assinque una alegría m'entró en viendu aquel muru tantu tiempu desapartau dela vista los ombris.


El arcu primeru quasi enterrau
Esti patrimoñu á de estal ala vista, que lo gozin los valviensis i qualquiera turista que venga, antigual de estal aí aburríu i derrotandu-si. Peru comu pa estu comu pa otras cosas si no es por eniciativa pressonal, naidi muevi un deu pa rescatal la coltura.

No hay comentarios: